El Punt
Autor: Peter H. Reynolds
Editorial: SERRES CATALAN
“I on hi ha un punt, hi ha un camí...”
El llibre
Aquest conte és un
crit a la creativitat, és una preciosa història sobre l'esperit creatiu que tots tenim
dins nostre. El seu autor, Peter H. Reynolds, ens fa una empenteta a tots aquells
que tossudament pensem que no podem
expressar-nos artísticament per a que ens adonem que tothom té capacitat
creativa, només hem de fer una “marca” i observar a on ens porta.
La nena
protagonista del conte es diu Vashti, és
una nena que està a classe de dibuix intentant pintar alguna cosa, passa el
temps... i el full continua en blanc. La cara de la nena és de desesperació i frustració,
la mateixa cara que podem vore a moltes aules i cases quan han de fer, per exemple,
els deures... les mateixes paraules que diu la Vashti les hem escoltat milers
de vegades als nostres alumnes o fills: “Jo no sé dibuixar!!!, A mi no em
surt!!!, Jo no sé fer-ho bé!!!...”
La Vashti sempre diu
que NO SAP DIBUIXAR, però la seva professora creu que SI! L’actitud de la
professora és exemplar, a mi com a educador m’ha fet reflexionar i fa que em
pregunti: com puc motivar a un nen?... com
acompanyar-lo en la seva educació per intentar potenciar les seves capacitats?.
I reflexionant sobre aquestes qüestions, he arribat a aquesta conclusió: l’actitud
que adoptem davant del nen és molt important, ja que som els pares/mares i
educadors els que hem de intentar treure a fora allò que els nens guarden dins,
sempre des de l’amor i el respecte (tal i com ho fa la mestra del conte).
Aquesta nena, la
Vashti, passa de tenir una frustració a tenir una il·lusió i, com podem vore al
final del llibre, ella mateixa ajuda a un altre nen que no sap dibuixar. Un
llibre ple de valors educatius, un llibre a on molts nens i nenes es sentiran
identificats amb la protagonista, un llibre per a nens i nenes, un llibre per a
mestres i educadors, un llibre per a mares i pares....
Jo quan era petit
vaig escoltar moltes vegades com algú em deia: “No et surtis de la ratlla!,
Mira que bé que pinta el teu company!, No saps combinar els colors!, No saps
llegir bé!, Tens poca imaginació!, No tens creativitat, Aquest nen té un traç
poc precís, No te aptituds artístiques”, etc.... I mireu-me ara, sóc educador
infantil, animador, contacontes... jo dibuixo, creo titelles, faig manualitats
i M’ENCANTA FER-HO.
Tots els que estem
en contacte amb nens hem de tenir molt en compte que aquest tipus de frases (a
vegades veritables “sentències”) i d’actituds el que fan és limitar i
inhabilitar les capacitats dels nens. Un senzill canvi d’actitud i el nen ho
aconseguirà... tots els nens tenen un artista dins seu i tots els nens tenen la
necessitat de treure’l fora i expressar-se.
NENS!! NO US
DEIXEU MAI CONVÈNCER SI VOS DIUEN QUE NO PODEU, SI QUE PODEU... UNA GRAN
REALITAT QUE TÉ EL ART ÉS QUE ÉS LLIURE!!!
I vull aprofitar per
donar les gràcies a totes aquelles persones que durant la meva vida m’heu
animat, heu cregut en mi i, en els moments més durs, en els que altra gent em
tancava portes i intentava menystenir-me, heu estat al meu costat animant-me a
continuar... tinc clar que sense vosaltres, el Donyet Contacontes no existiria
i aquest blog no seria una realitat.
Com diu una gran
persona que conec: Sempre Endavant... i Gràcies!!!
D’una frustració a una il·lusió...
L’autor
Peter H. Reynolds
va néixer al Canadà a l’any 1961, es autor - il·lustrador de varis llibres per a
nens, també es president i director creatiu dels estudis Fable Vision en
Watertown, Massachusetts, a on produeix programes per a nens, vídeos educatius
i aplicacions multimèdia. Aquest autor a estat premiat amb diversos
reconeixements a nivell mundial, un dels últims premis ha estat el prestigiós
Literacy Leader of the Year (premi a l’alfabetització de l’any). Aquí vos deixo
una reflexió del propi autor que va fer a una conferència:
“Visito
classes molt sovint i pregunto als nens: a qui li agrada dibuixar?. Al
parvulari tots alcen la mà. Després, a mesura que vaig preguntant als cursos
superiors, el nombre de mans en alt va disminuint fins que, finalment, cap alça
la mà o apunten a “l’artista de la classe”. És trist veure com l'energia
artística i creativa va decreixent, va desapareixent. Estic convençut que és
perquè els nens aprenen que hi ha ‘regles’ a seguir. Però quan es tracta
d'expressar-te, pots inventar les teves pròpies regles. Les pots canviar,
estirar; les pots ignorar i llançar-te al desconegut.”
Els autors que han estudiat l'evolució del llenguatge plàstic infantil com ara el mestre i doctor en Belles Arts, Julio Romero Rodríguez, consideren un període marcat pel fracàs generalitzat en l'intent i per l'abandó consegüent de l'expressió plàstica. I jo em pregunto, el perquè? I estic convençuda que probablement per culpa i incidència de molts adults, que en lloc d'afavorir, menyspreuen el que veuen. I com ell bé diu en un dels molts articles publicats: "Hauriem de potenciar altres manifestacions del llenguatge plàstic infantil perquè no es perdin amb els anys, perquè no siguin rebutjades com a errors o equivocacions pels mateixos infants. I alhora, impulsar i fer més pròximes altres formes d'expressió i pensament artístic no tan limitades per la destresa manual, sinó recolzades en les possibilitats d'un pensament més complex."
ResponEliminaEva, ja ho has dit tu tot!!!!
ResponEliminaAra fa falta que els adults ho tinguen amb compte.